Kontakt oss

Nyheter

Gode råd til arbeidsgivere med ansatte på hjemmekontor

Hold kontakten med dine ansatte og spør hva de trenger i arbeidshverdagen. Det er blant Arbeidstilsynets råd til arbeidsgivere som har ansatte på hjemmekontor.

For

den

Illustrasjonsfoto: Arbeidstilsynet
A N N O N S E

Arbeidstilsynet oppfordrer arbeidsgivere og ansatte om å jobbe sammen for å finne gode, midlertidige løsninger for hjemmekontoret

– I denne spesielle situasjonen, som kan vare en stund, oppfordrer vi arbeidsgivere og ansatte om å jobbe sammen for å finne gode, midlertidige løsninger, sier direktør for Arbeidstilsynet, Trude Vollheim i en pressemelding.

Gode råd til arbeidsgivere med ansatte på midlertidig hjemmekontor:

  • Hold kontakt med arbeidstakerne og snakk med dem jevnlig. Spør hva de trenger i arbeidshverdagen.
  • Finn og avtal digitale løsninger som lar arbeidstakerne holde god kontakt med hverandre. Eksempler på digitale kanaler for video er Skype, Teams og FaceTime.
  • Innfør eller bruk både formelle og uformelle digitale møteflater. Ta gjerne kaffen med kollegene digitalt!
  • Sørg for at de har en ergonomisk best mulig arbeidsplass, med for eksempel regulerbar arbeidsstol, god belysning og stor nok og regulerbar dataskjerm.
  • I de tilfeller den enkelte arbeidsplass kanskje ikke er optimalt tilpasset, kan organisatoriske tiltak være med på å avhjelpe situasjonen. Dette kan for eksempel være variasjon i arbeidsstilling, tiltak for fysisk aktivitet, hyppigere pauser o.l.
  • Oppfordre de ansatte til å ta pauser og til å variere arbeidsstillingen, for eksempel ved å variere bruk av arbeidsbord og stoler.
  • Vurder om fleksibel arbeidstid kan hjelpe på utfordringene som måtte oppstå.
Annonse

På lufta søndag

09.00 Totenmagasinet (r) med Alexander
12.00 Good News (r) fra Raufoss Baptistkirke
12.30 Livet rundt fra Adventistkirken
13.00 Variert musikk

Se hele oversikten her

Populært