Kontakt oss

Nyheter

Gode råd til arbeidsgivere med ansatte på hjemmekontor

Hold kontakten med dine ansatte og spør hva de trenger i arbeidshverdagen. Det er blant Arbeidstilsynets råd til arbeidsgivere som har ansatte på hjemmekontor.

For

den

Illustrasjonsfoto: Arbeidstilsynet
A N N O N S E

Arbeidstilsynet oppfordrer arbeidsgivere og ansatte om å jobbe sammen for å finne gode, midlertidige løsninger for hjemmekontoret

– I denne spesielle situasjonen, som kan vare en stund, oppfordrer vi arbeidsgivere og ansatte om å jobbe sammen for å finne gode, midlertidige løsninger, sier direktør for Arbeidstilsynet, Trude Vollheim i en pressemelding.

Gode råd til arbeidsgivere med ansatte på midlertidig hjemmekontor:

  • Hold kontakt med arbeidstakerne og snakk med dem jevnlig. Spør hva de trenger i arbeidshverdagen.
  • Finn og avtal digitale løsninger som lar arbeidstakerne holde god kontakt med hverandre. Eksempler på digitale kanaler for video er Skype, Teams og FaceTime.
  • Innfør eller bruk både formelle og uformelle digitale møteflater. Ta gjerne kaffen med kollegene digitalt!
  • Sørg for at de har en ergonomisk best mulig arbeidsplass, med for eksempel regulerbar arbeidsstol, god belysning og stor nok og regulerbar dataskjerm.
  • I de tilfeller den enkelte arbeidsplass kanskje ikke er optimalt tilpasset, kan organisatoriske tiltak være med på å avhjelpe situasjonen. Dette kan for eksempel være variasjon i arbeidsstilling, tiltak for fysisk aktivitet, hyppigere pauser o.l.
  • Oppfordre de ansatte til å ta pauser og til å variere arbeidsstillingen, for eksempel ved å variere bruk av arbeidsbord og stoler.
  • Vurder om fleksibel arbeidstid kan hjelpe på utfordringene som måtte oppstå.
Saken er over 7 måneder gammel.
Annonse

På lufta lørdag

09.00 Totenmagasinet (r) med Alexander
12.00 Damelaget med Angelina og Jorid
13.00 Variert musikk

Se hele oversikten her

Populært