Kontakt oss

Nyheter

Fem tips til deg som ikke får sove

Både uro, bekymring og en hverdag snudd på hodet kan gjøre det vanskelig å sove.

For

den

Illustrasjonsfoto: Pixabay

Janne Grønli er hjerneforsker, søvnekspert og forfatter av Søvnkoden. Her er hennes beste råd for å sove bedre.

1. Stå opp
Det viktigste for å klare å holde på de gode rytmene i kroppen er å stå opp til samme tidspunkt hver dag. Sett på alarmen og stå opp når den ringer første gang.

2. Lys og luft
Lyset ute er MYE sterkere enn det du får inne, og vil ha god effekt på deg og rytmene dine. Kom deg ut, gå deg en tur slik at du får de to timene med dagslys som er anbefalt!

3. Fysisk aktivitet
Husk på å ha noen timer med ro før du legger deg. PS. Mental “jogging” er også bra for hjernen og søvnen. Hva med å lære deg å strikke eller lære et nytt språk?

4. Høneblund og koffein – om det røyner på
Om det er vanskelig å holde seg våken hele dagen, kan det hjelpe å drikke kaffe eller ta seg en høneblund. Koffein blokkerer søvnsignaler fra hjernen, mens en høneblund vil redusere det verste søvntrykket.

5. Pust inn, pust ut, og luft tankene
Ingen får sove om man er redd eller urolig. Om de vonde tankene har en tendens til å bli med til sengs, er det en ting som gjelder: Lufting. Snakk med venner eller familie om hvordan du har det. Lag deg gode leggerutiner. Tenn lys, logg av alle skjermer og prøv å ha en god kveldsstund.

Annonse

Program idag

Populært