Skibladner skinner som aldri før – og lokker stadig yngre reisende.
Den hvite svane på Mjøsa feirer snart 170 år, og både skip og mannskap er klare for sommerens sesong med høyglans og høye forventninger.
Skibladner er i år i sitt kanskje beste slag på flere tiår, ifølge daglig leder Bjørn Blichfeldt. – De kan vente seg et skip som skinner, sier han stolt. Etter flere år med pandemi, maskinhavarier og flom, går nå Skibladner en lysere sesong i møte.
Passasjerene strømmer til – fra Mjøsa-regionen og etter hvert også fra utlandet – for å oppleve både dampmaskina fra 1888 og den elegante matsalongen, som lett kunne passert for en restaurant i Orientekspressen.
Tett samarbeid
Samarbeidet med turistnæringen er tett, og Blichfeldt forteller at skipet samarbeider både med destinasjonsselskaper og enkeltaktører som hoteller og museer.
– Vi er helt avhengige av det, sier han. Med rundt 20 000 passasjerer i en god sesong er det viktig at hver enkelt får en minneverdig opplevelse.
Og interessen blant yngre voksne er økende. – Tidligere rettet vi oss mot 50+, nå fokuserer vi mer på 40+, og ser også flere i 30-årene. For å nå de helt unge satser vi på gode familietilbud, forteller Blichfeldt.
Vanskelig å bemanne
Men det er ikke alltid like enkelt å bemanne skipet. – Det er vanskelig å finne maskinister som kan damp, sier han. Likevel er det mange unge studenter som kommer tilbake år etter år for å jobbe i restauranten, til tross for begrensninger på arbeidstid.
– Neste år fyller Skibladner 170 år. Jeg ser ingen grunn til at den ikke kan gå i 170 år til, sier Blichfeldt.
Og hva håper han passasjerene sitter igjen med etter en tur? – At det var en flott opplevelse, fantastisk servering – og at de ble imponert over maskina.
Ja, og laksen og jordbæra – den er selvsagt på plass.