Svindlere utnytter at vi senker skuldrene i ferien. Nå oppfordrer SpareBank 1 Østlandet til ekstra årvåkenhet etter ny undersøkelse som viser at mange har blitt svindlet på ferie.
En ny undersøkelse utført av Kantar for SpareBank 1 Østlandet avslører at hele én av fem østlendinger har opplevd svindel i forbindelse med ferie. Svindeljeger Erik Bjerkaas i SpareBank 1 Østlandet mener de faktiske tallene kan være enda høyere.
– Undersøkelsen viser at mange blir utsatt for svindel i ferien, men i realiteten tror jeg tallet er enda høyere. Mange skammer seg over å ha blitt svindlet, og vil ikke fortelle om det, sier Bjerkaas.
Han oppfordrer derfor folk til å være ekstra på vakt i sommer.
– Svindlerne utnytter at vi er i feriemodus og ikke følger helt med. Det er fort gjort å bli lurt om du ikke er bevisst på risikoen.
Minibanker, falske varer og falske billetter
Undersøkelsen viser at svindel knyttet til minibankbruk topper statistikken. Hele 33 prosent av de som er blitt svindlet oppgir at det skjedde ved bruk av minibank, ofte i utlandet.
Deretter følger kjøp av falske varer (30 prosent), billettsvindel (14 prosent) og svindel via sms eller telefon (12 prosent).
– Svindel ved bruk av minibank er mer utbredt i utlandet enn det vi ser her hjemme. Selv kjenner jeg etter om det er limt fast kamera i taket i minibanken om jeg er i utlandet. I tillegg skjuler jeg inntasting av koden med hånda, slik at ingen kameraer eller andre som står i nærheten kan se koden, sier Bjerkaas.
Han minner også om at lommetyveri er vanligere i utlandet, og oppfordrer til å bruke safen på hotellet og å ikke ha alle kortene på ett sted.
Vær kritisk når du kjøper billetter
Mange planlegger å dra på konserter, festivaler og sportsarrangementer i sommer. Det kan være fristende å kjøpe billetter fra privatpersoner for å få en god pris, men det kan også være en risiko.
– Vær skeptisk ved kjøp av billetter fra privatpersoner eller ukjente aktører. Bruk heller aktører som Ticketmaster, som har en ordning hvor du kan kjøpe billetter fra privatpersoner med garanti om at billetten er ekte, tipser svindeljegeren.
Dersom du først skulle bli utsatt for svindel, er det avgjørende å handle raskt. Bjerkaas anbefaler å sperre kortet umiddelbart og kontakte banken for videre oppfølging.
– Det er bedre at den du reiser sammen med tar utgiftene og at du overfører penger til vedkommende i mobilbanken, enn at du fortsetter å bruke et kort som er svindlet, sier han.