Statens jernbanetilsyn har avdekket svakheter i beredskapen etter togstansen 1. juledag. Nå kommer de med klare anbefalinger for å unngå lignende situasjoner i fremtiden.
Da togtrafikken sto stille i 13 timer i romjulen, skapte det store forsinkelser og frustrasjon for de reisende. Statens jernbanetilsyn SJT har gransket hendelsen grundig og funnet flere områder der beredskapen må styrkes.
Selv om de ikke har avdekket regelbrudd, peker de på betydelige forbedringsmuligheter og forventer at både Bane NOR og togselskapene tar grep.
Direktør i SJT, Erik Ø. Reiersøl-Johnsen, understreker at det er viktig å lære av hendelsen.
Han mener særlig at oversikten over kritiske sårbarheter må bli bedre, beredskapsplanene må styrkes og at det må være tettere samarbeid mellom aktørene i jernbanesektoren.
Bedre planlegging og samarbeid
Et av hovedpunktene i rapporten er at Bane NOR må få en mer helhetlig forståelse av jernbanesystemets svakheter og hvordan disse kan føre til langvarige togstanser.
Beredskapsplanene må oppdateres, og det må gjennomføres øvelser for å håndtere situasjoner der viktige systemer svikter.
SJT peker også på behovet for bedre informasjonsflyt mellom Bane NOR og togselskapene, slik at passasjerenes rettigheter ivaretas.
Samtidig må ansvarsfordelingen mellom Bane NOR og Jernbanedirektoratet tydeliggjøres for å sikre en mer effektiv håndtering av krisesituasjoner.
Veien videre
Tilsynsrapporten er nå sendt til de berørte selskapene, som har frist til 21. mars for å komme med sine uttalelser. SJT vil følge opp temaene i fremtidige tilsyn, og den endelige rapporten vil bli publisert på deres nettsider.
Målet er å sikre at nødvendige tiltak blir gjennomført slik at togtrafikken blir mer robust mot uforutsette hendelser.
Pendler Henrik Larsen, som ofte reiser med tog til jobben, mener tiltakene er nødvendige.
– Det er frustrerende når slike situasjoner oppstår, spesielt når informasjonen er mangelfull. Hvis dette fører til bedre beredskap og raskere løsninger, er det bare positivt, sier han ifølge en pressemelding.