Regjeringen, Sp og SV har blitt enige om å gi fylkene 500 millioner kroner ekstra til samferdsel i revidert nasjonalbudsjett. Midlene skal bidra til å demme opp for krisen i kollektivtransporten og forfallet på fylkesveiene.
NAF ønsker tilleggsbevilgningen velkommen og peker på at dette er midler som trengs sårt i hele landet.
Ifølge pressesjef Ingunn Handagard er det særlig veiene og kollektivtilbudet i fylkene som nå trenger en økonomisk håndsrekning.
– En halv milliard kan virke lite i møte med de enorme vedlikeholdsbehovene. Samtidig er det et tydelig signal om at regjeringen lytter, sier Handagard.
Deling mellom vei og kollektiv
De nye midlene skal fordeles mellom kollektivtrafikk og veiutbedringer, noe som gjør prioriteringene utfordrende for mange fylker.
Flere steder i landet er det varslet både rutekutt og økte billettpriser.
– Fylkene har ansvar for både kollektivtransport og et enormt veinett. Mange steder er begge deler i krise. Denne bevilgningen viser at regjeringen har forstått alvoret, sier Handagard.
Kostbart vedlikeholdsbehov
NAF viser til beregninger fra Statens vegvesen som anslår vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene til å koste om lag 108 milliarder kroner. Selv om økningen i budsjettet ikke dekker hele behovet, mener NAF det er et skritt i riktig retning.
– I Nasjonal transportplan la regjeringen opp til en årlig økning på én milliard kroner til fylkesveier. I fjorhøstens budsjett kom bare halvparten. At økningen nå videreføres i revidert budsjett, er derfor et viktig gjennomslag, sier Handagard.
Hun legger til at NAF forventer ytterligere prioriteringer for samferdsel i høstens statsbudsjett.