– Vi sender ikke lenker i e-post eller sms, og etterspør ikke bank- eller kredittkortopplysninger i disse kanalene.
All kommunikasjon med Skatteetaten skjer innlogget via Altinn eller våre hjemmeside, sier sikkerhetsdirektør Ragna Fossen i Skatteetaten i en pressemelding.
Skatteetatens tips til hva du kan gjøre for å forhindre at du blir lurt:
1. Se nøye på e-poster og sms’er du får. Ta en kritisk vurdering av e-posten/sms’en og sjekk avsender, og tenk over om dette kan være riktig.
2. Sammenlign avsender adressen med tidligere ekte e-poster/sms’er. Se spesielt etter falsk avsenderadresse, dårlig språk og stavefeil.
3. Vær særlig oppmerksom hvis du i en e-post/sms blir bedt om å oppgi sensitive opplysninger som kontonummer eller sikkerhetskoder.
4. Ikke åpne vedlegg fra ukjente, klikk ikke på lenker ukritisk og skriv selv inn internettadresser i nettleseren.
5. Spesielt på mobil kan det være fristende og klikke på en lenke i farten, ikke gjør det.
6. Er du i tvil, dobbeltsjekk med den riktige avsender på for eksempel Skatteetaten.no eller ring nummer 800 80 000.