Denne uken fylles landets butikker med julebrus. Noen syns kanskje midten av oktober er litt for tidlig, men det gjelder ikke julebrusfansen. – De har ventet lenge nok, sier kommunikasjonssjef i Ringnes, Nicolay Bruusgaard.
– Av erfaring vet vi at julebrusen tar et godt jafs av bruskategorien allerede fra første salgsuke, sier Bruusgaard i en pressemelding.
Og så blir det bare mer og mer før det topper seg den siste uken før jul. Da pleier julebruskategorien å stå for omlag 25 prosent av brussalget.
Totalt skal det kjøres ut rundt ti millioner liter julebrus bare fra Ringnes.
– Det er ganske vilt, fortsetter Bruusgaard.
21 millioner liter
I fjor ble det totalt solgt 21 millioner liter julebrus i Norge. Om lag en tredjedel av denne var av markedslederen Hamar og Lillehammer julebrus.
Og i Trønderlag er det kun én julebrus som gjelder – Dahls julebrus.
– Ikke noe annet sted i verden står en sesongkategori så sterkt i et marked som i Norge. Det er helt unikt og veldig gøy, legger Bruusgaard til.
Linneá Myhres julebrus
Selv om det er de eldre, tradisjonsrike variantene som dominerer julebrussegmentet har Ringnes lansert en nyhet foran årets sesong.
Solo Super julebrus er en rød variant vi har utviklet i samarbeid Linneá Myhre.
– Den smaker supergodt og er en brus vi har stor tro på at vi gjøre der bra, avslutter han.