Elbilenes rekkevidde kryper nedover i takt med lavere temperaturer. – Alle som fikk sin første elbil i sommer, vil merke at de må lade oftere når temperaturen faller, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Kaldt vær er elbilens verste fiende. På sommervarme dager stemmer rekkevidden som står i salgspapirene godt overens med hvor langt du faktisk kan kjøre med bilen. Dette endrer seg i kaldere vær.
– Våre tester viser at du i normale vintertemperaturer må regne med opp til 30 prosent kortere rekkevidde, sier Sødal.
Ikke mange kuldegradene som skal til
NAF tester nye elbiler i Norge både om vinteren og sommeren. Rekkeviddetesten viser at det ikke er mange kuldegradene som skal til før det merkes.
Vær og føre har mye si for elbilenes rekkevidde. Også i sommerens test, med regn og kaldt vær, så vi at de fleste bilene kjørte kortere enn den oppgitte rekkevidden.
– Bilen som kom dårligst ut gikk 20 prosent kortere enn oppgitt, sier NAF-rådgiveren i en pressemelding.
Denne informasjonen bør du få om elbilen:
NAF har stilt krav om hvordan elbilenes egenskaper oppgis til bilbransjen. Det vil gjøre det enklere for forbrukeren å sammenligne elbilene ved kjøp:
- Forhandleren skal oppgi realistiske anslag på tap av rekkevidde om vinteren.
- Sommerrekkevidden skal alltid oppgis for blandet kjøring, ikke bare bykjøring.
- Sommerrekkevidden skal oppgis som «fra X km – Y km, avhengig av utstyrsnivå», ikke «opptil Y km».
- Man skal oppgi netto batteristørrelse (brutto minus sikkerhetsmarginer), ikke brutto batteristørrelse.
- Forhandlere skal kunne legge fram ladekurven (hvor raskt batteriet hurtiglader etter hvert som batteriet fylles), framfor å bruke «maksimal» eller «opptil» ladefart.
- Informasjon om ladetid skal som standard oppgis som tiden det tar å lade batteriet fra 10 – 80 prosent.