Arbeidstilsynet oppfordrer arbeidsgivere og ansatte om å jobbe sammen for å finne gode, midlertidige løsninger for hjemmekontoret
– I denne spesielle situasjonen, som kan vare en stund, oppfordrer vi arbeidsgivere og ansatte om å jobbe sammen for å finne gode, midlertidige løsninger, sier direktør for Arbeidstilsynet, Trude Vollheim i en pressemelding.
Gode råd til arbeidsgivere med ansatte på midlertidig hjemmekontor:
- Hold kontakt med arbeidstakerne og snakk med dem jevnlig. Spør hva de trenger i arbeidshverdagen.
- Finn og avtal digitale løsninger som lar arbeidstakerne holde god kontakt med hverandre. Eksempler på digitale kanaler for video er Skype, Teams og FaceTime.
- Innfør eller bruk både formelle og uformelle digitale møteflater. Ta gjerne kaffen med kollegene digitalt!
- Sørg for at de har en ergonomisk best mulig arbeidsplass, med for eksempel regulerbar arbeidsstol, god belysning og stor nok og regulerbar dataskjerm.
- I de tilfeller den enkelte arbeidsplass kanskje ikke er optimalt tilpasset, kan organisatoriske tiltak være med på å avhjelpe situasjonen. Dette kan for eksempel være variasjon i arbeidsstilling, tiltak for fysisk aktivitet, hyppigere pauser o.l.
- Oppfordre de ansatte til å ta pauser og til å variere arbeidsstillingen, for eksempel ved å variere bruk av arbeidsbord og stoler.
- Vurder om fleksibel arbeidstid kan hjelpe på utfordringene som måtte oppstå.